جعفر فرجی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی
جعفر فرجی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی

مطالب بلاگ

هر آنکس نان دهد فرمان دهد

25 اردیبهشت 1399 دست نوشته ها
هر آنکس نان دهد فرمان دهد

یکی از حوزه های مورد غفلت اجتماعی یا به عبارت بهتر مهمترین عرصه اجتماعی، کسب و کارهای اجتماعی است.
هم به لحاظ مقطع تاریخی و لزوم پیگیری بحث اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم و هم از حیث تاثیرگذاری اجتماعی بحث توجه به کسب و کارهای خانواده ، فامیل، همسایه، محل ، شهر و منطقه در اولویت بالایی قرار می گیرد.
به قول آقای مثبت : هر آنکس نان دهد فرمان دهد.
در حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار آدرس غلطی که مدیران تکنوکرات و شیفتگان غرب در کشور رواج داده اند تنها و تنها زدن کارخانه و مگا پروژه های سنگین است.
این در حالیست که بالای نود درصد اقتصادهای پنج کشور دنیا از مشاغل کوچک و متوسط شکل گرفته است.
کشور ترکیه بالای ۹۵ درصد اشتغال اش همین کسب و کارهای کوچک و کارگاهی است. با فریلنس شدن و اینترنتی شدن کارها و خلق سازمان های تک نفره و اهمیت تولید ثروت از نوآوری و دانش بنیان، کوچک شدن شرکتها شدت بیشتری یافته است.
بنیاد برکت در گذشته با حمایت از کارخانه ها و مجموعه های بنگاهی تلاش میکرد پیشران های منطقه ای را فعال نماید.
اما این بنیاد با تکمیل زنجیره اشتغال زایی در دو سال گذشته به حق پرچمدار و میدان دار ایجاد اشتغال های کوچک در حدود ۱۱ هزار روستا با مدل جدیدی در قالب طرح سحاب، مهتاب و آفتاب با بهره گیری از تسهیلگران محلی شده است. شیوه های مدرن در کنار توجه به بوم و منطقه و تلفیق تجربیات جهانی و اقتضائات محلی این حرکت را تبدیل به نمونه ای بی بدیل در دنیا خواهد کرد.
از وقتی برادر عزیزم آقای مدنی در سال گذشته هدایت مجموعه را بر عهده گرفتند نیز الحمدلله کارها سرعت بسیار بالاتری به خود گرفته .
همه دولتها شعار توجه به اصناف، اتحادیه ها و توسعه کسب و کارها و بنگاههای کوچک را دادند ولی میلیاردها دلار بدون نتیجه صرف شد چون مدلی وجود نداشت . امروز این مدل پیش روی دولت آینده است.
خوشحالم من هم به عنوان عضو هیات مدیره در دو سال گذشته سهم کوچکی به عنوان یک عضو در این حرکت بی بدیل داشته ام.
بنیاد برکت باقیات الصالحات دکتر مخبر است.

برچسب:
یک نظر بنویسید

اسلاید زیر را به سمت چپ بکشانید *